Reddend zwemmen: van 11 jaar tot en met 16 jaar/18 jaar max

Reddend zwemmen is een speciale zwemtechniek met als doel iemand uit het water te kunnen redden in een levensbedreigende situatie. Daarvoor moet je geen topatleet zijn!
Vanaf 11 jaar (of 11 jaar worden in dat startend seizoen) ben je welkom bij ons.
Het gebruik van verscheidene hulpmiddelen, zoals een reddingsboei of een -plank, wordt je hier aangeleerd.

Oh ja, bevrijdings- en vervoerstechnieken met een drenkeling mogen niet ontbreken. Je merkt het al, fysisch contact met jong/oud, dik of dun, is geen taboe !
Ook de basis van reanimatie wordt je aangeleerd. Zowel met als zonder materiaal.

Je kan bij ons het "Voorbereidend Reddersbrevet" behalen, dit is een toelatingsproef om de opleiding "Hoger Redder" ideaal te kunnen starten. Daarvoor ben je minstens 17 jaar in de loop van het kalenderjaar waarin deze opleiding wordt aangeboden (dus 16+).
Op de webpagina van de Vlaamse Reddingsfederatie (RedFed) vindt je adressen en opleidingen in overvloed.
RedFed is daarenboven ook erkend door de International Life Saving Federation (ILS).

Kortom, bij DiZV begin je leerrijk proces van sportieve uitdagingen. U redders carrière lacht naar u toe.

• Instapmoment
    Voor het reddend zwemmen is er één instapmoment nl. september.
  • Leeftijd
    Voor zwemmers vanaf 11 jaar, met een zwembrevet van minimum 400 meter én die slagen voor een zwemproef.
  • Inschrijving/wachtlijst
    De zwemmers van 11 jaar die reeds lid zijn van DiZV krijgen de eerste voorkeur voor inschrijving voor het reddend zwemmen. Andere geïnteresseerden komen op een wachtlijst te staan, zij worden dan in volgorde van aanmelding aangeschreven.
  • Lidgeld
    Het lidgeld bedraagt: 200 euro voor het schooljaar 2023-2024. Het seizoen telt 10 lesmaanden, d.w.z. dat u lidgeld betaalt voor zwemlessen gedurende de periode september – augustus, maar er is een sluitingsperiode in de grote vakantie.
  • Dilbeekse Zwemvereniging vzw hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens en dat uw privacy wordt gerespecteerd. GDPR-Privacy verklaring

1. Omschrijving:Reddend Zwemmen2021

Reddend zwemmen is het onder de knie krijgen van verschillende redding technieken die van pas komen wanneer iemand anders in het water in nood is. Er worden verschillende hulp- en redding technieken geleerd:

• Technieken voor redding van op het droge.
  • Technieken om zelf te water te gaan indien de drenkeling buiten handbereik is of reeds onder het wateroppervlak is verdwenen al of niet met hulpmiddelen.
  • Bevrijdingstechnieken bij persoonlijk contact met een paniekerige drenkeling.
  • Vervoerstechnieken om uw slachtoffer te vervoeren.
  • Reanimatie  met en zonder materiaal

2. Tijdstippen:

Het Reddend zwemmen gaat door op zaterdag avond :

•  van 17u00 tot 18u15 instap groep
  •  van 18u15 tot 19u30 gevorderde groepen

3. Vereisten om deel te nemen aan reddend zwemmen.

Om aan het reddend zwemmen deel te nemen moet je min 11 jaar oud zijn (of 11 jaar worden in dat startend jaar). Daarnaast moet je in het bezit zijn van een zwem brevet van min 400m. De 3 basis stijlen moeten gekend zijn. (Crawl, rug en schoolslag)

Tijdens de lessen wordt er regelmatig met onderstaand beschreven eigen materiaal geoefend. Dit heb je bij elke les mee aan de waterkant. Gelieve uw (voor-)naam erop te vermelden.

• T-shirt met een ronde hals, lange mouwen !
  • (Pyjama-)Broek lange pijpen.
  • Zwemvliezen (met gesloten voet)

Een zwembril (liefst met ongekleurde glazen) is toegelaten, maar bij verscheidene oefeningen wordt deze absoluut en zonder tegenargumenten geweigerd.

Elk RZ-lid in de zwemschool draagt zijn grijze badmuts van DiZV !

4. Doelstelling:

Het reddend zwemmen geeft je ‘tips en tricks’ mee om mensen te redden uit het water. Daarnaast geeft het reddend zwemmen je een basis mee, die je kan gebruiken voor een eventuele verder gevorderde opleiding als redder.

Binnen ons reddend zwemmen worden dan ook een brevet afgeleverd ifv haar of zijn behaalde doelen. (De toelating tot een cursus geldt maximum twee jaar)

Brevet: Voorbereidend Reddersbrevet.

Wij raden als club onze oudere zwemmers  van de afdeling Reddend zwemmen aan om een VERVOLGOPLEIDING te kiezen (georganiseerd BUITEN onze club DiZV !)

Voornamelijk opleiding naar het diploma HOGER REDDER  maar ook een opleiding Duiker-Hulpverlener

Zie meer op:  Reddend Zwemmen vervolg opleidingen