Reddend Zwemmen2021

Communicatie voor de deelnemers aan onze lessen:

(2023 09 17 ) START NIEUW SEIZOEN RZ september 2023 t/m juni 2024

Vanaf 11 jaar (of 11 jaar worden in dat startend seizoen) ben je welkom bij ons. Jullie komen terecht in Groep 1 voor één seizoen (les van 17u00 -18u15).Nu heb je al de mogelijkheid om drie basis-brevetjes (FredBrevet 1 & 2 & 3) te bemachtigen in deze groep. Rechte sprong, schaarsprong, redderssprong en eendenduik zijn de allereerste oefeningen. En voor de durvers die de zwembadbodem willen ontdekken, leren we je de Valsalva methode (klaren van de oren) aan.

In Groep 2 ontdek je meer over het gebruik van verscheidene hulpmiddelen, zoals een reddingsboei of een -plank, bevrijdings- en meerdere vervoerstechnieken met een drenkeling, zowel in het water als langs de waterkant. Ook de basis van reanimatie wordt je aangeleerd. En de “Vice-Grip” is bij ons geen gereedschap. In deze groep gaan we ook het 800 meter en het 1500 meter brevet behalen.
Groep 3 bestaat voornamelijk uit Reddend Zwemmers die ouder zijn dan 15 jaar, in deze lessen komen bijvoorbeeld redding simulaties regelmatig voor in het lessenpakket. En wordt je opgedane kennis in detail verder aangescherpt. Zo ben je reeds goed voorbereid om nadien uit eigen beweging/motivatie, de opleiding Hoger Redder te starten, want bij DiZV kan je reeds het “Voorbereidend Reddersbrevet” (= toelatingsproef) behalen.

Eenmaal per seizoen krijgt elke groep ook de mogelijkheid om een reddingsactie aan te leren om een duiker met een persluchtfles boven te halen (opblazen trimvest / hyperstrekking / slepen naar de kant). Op het einde van deze les mogen de zwemmers enkel aan de oppervlakte & ondiepe kant van het grote bad, leren in-/uitademen via het mondstuk ( 2de trap) aan de duikluchtfles.

ALLE RZ-leden nemen ELKE les hun materiaal mee, dat bestaat uit::

* eigen paar lange duikvinnen met gesloten hiel (opgelet: geen snorkelvinnen !) Markeer uw materiaal met een naam/ tekening/ persoonlijke graffiti.
* een T-shirt met lange mouwen, ronde hals (geen V-hals!)
* lange (pyjama-)broek
* grijze badmuts DiZV*

VERBODEN:: neusknijpers, oordopjes

Tot aan de indoor-waterkant
Tamara & Karl

(28 10 2023) Douche renovatities

Het zwembad van Dilbeek gaat binnenkort starten aan de renovatie van de doucheruimte.
Dit betekent dat het zwembad gesloten is van dinsdag 14 november tem zondag 26 november 2023. Dus geen zwemschool / reddend zwemmen.
Op maandag 27 november is het zwembad terug open, doch de douches zullen t/m 15 januari 2024 niet toegankelijk zijn.
De zwembadhall betreden zal dan langs de achterdeur moeten gebeuren. Kleedkamers blijven uiteraard wel beschikbaar, het zijn enkel de douches die afgesloten blijven.

Daardoor zullen de proefafnames bij reddend zwemmen op zaterdagavond, verplaatst worden van 18 november naar 04 november 2023.
* Groep 1: Fred Brevet nr 1. Vergeet niet je extra kleren (t-shirt met lange mouwen/ ronde hals + broek) mee te brengen
* Groep 2: 800 meter zwemmen (drie zwemstijlen)