Reddend Zwemmen2021

Communicatie voor de deelnemers aan onze lessen:

(2022 09 17 ) START NIEUW SEIZOEN RZ september 2022 t/m juli 2023

JOEPPIIIE !
Ondertussen zijn we gestart met het reddend zwemmen ZONDER die vervelende bubbels, mondmaskers en andere verplichte spelregels.

Vanaf 11 jaar (of 11 jaar worden in dat startend seizoen) ben je welkom bij ons. Jullie komen terecht in Groep 1 voor één seizoen (les van 17u00 -18u15).Nu heb je al de mogelijkheid om drie (basis-)brevetjes te bemachtigen in deze groep. Rechte sprong, schaarsprong, redderssprong en eendenduik zijn de allereerste oefeningen. En voor de durvers die de zwembadbodem willen ontdekken, leren we je de Valsalva methode (klaren van de oren) aan.

In Groep 2 ontdek je meer over het gebruik van verscheidene hulpmiddelen, zoals een reddingsboei of een -plank, bevrijdings- en meerdere vervoerstechnieken met een drenkeling, zowel in het water als langs de waterkant. Ook de basis van reanimatie wordt je aangeleerd. En de “Vice-Grip” is bij ons geen gereedschap.

Groep 3 bestaat voornamelijk uit Reddend Zwemmers die ouder zijn dan 15 jaar, in deze lessen komen bijvoorbeeld reddingssimulaties regelmatig voor in het lessenpakket. En wordt je opgedane kennis in detail verder aangescherpt. Zo ben je reeds goed voorbereid om nadien uit eigen beweging/motivatie, de opleiding Hoger Redder te starten, want bij DiZV kan je reeds het “Voorbereidend Reddersbrevet” (= toelatingsproef) behalen.

ALLE RZ-leden nemen ELKE les hun materiaal mee, dat bestaat uit:
* hun paar vinnen (met gesloten hiel)
* t-shirt met lange mouwen
* lange broek
* grijze badmuts DiZV

Tot aan de waterkant,
Gaêlle & Karl

(2022 09 17) INFO REDDEND ZWEMMEN COORDINATOR en LESGEVER

Wegens een heelkundige ingreep op 06 september '22 zal Karl een aantal lessen niet aanwezig zijn. De lesuren blijven ongewijzigd !

(2022 09 17) REDDEND ZWEMMEN GROEP 1 LESUUR 17U00 – 18U15

Voor de brevetten Reddend zwemmen ligt de focus op zowel jezelf te redden in een moeilijke situaties, als op het redden van anderen.
Op deze 3 brevetten (t/m14 jaar) worden verschillende proeven afgelegd die kinderen en jongeren bewust maken van hun eigen kennis om, ook in gevaarlijke situaties, de juiste beslissing te nemen in het water. Daarnaast stimuleren de proefjes het besef dat, zelfs met kleine inspanningen, je ook een hulp kan zijn voor anderen in nood.

Op zaterdagavond 19 november 2022 gaan we het allereerste Fred-brevet afnemen in Groep 1.
Deze bestaat uit volgende oefeningen:
* Ik kan met een redderssprong in het diepe water gaan gevolgd door 50 meter zwemmen in losse kledij ( = t-shirt lange mouwen + lange broek) met het hoofd boven water.
* Ik kan 10 meter onder water zwemmen door een hindernissenparcours gevolgd door 15 meter op mijn rug zwemmen met mijn polsen boven water.
* Ik kan een persoon op een drijvend voorwerp redden
* Ik ben gekwetst geraakt en red mezelf uit het water